Zowel de werknemer als de werkgever hebben de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Ontslag kan zowel door de werkgever worden gegeven als door de werknemer zelf worden ingediend. In beide gevallen zijn er specifieke regels en procedures die moeten worden gevolgd. Mijntoeslagen vertelt u meer over hoe de opzegging het beste kan plaatsvinden en wanneer de opzegtermijn begint.
Wat is een opzegging?
Wanneer je een arbeidsovereenkomst of een contract van onbepaalde duur hebt, bestaat de mogelijkheid voor zowel de werkgever als de werknemer om deze te beëindigen door middel van opzegging. De definitie van opzegging is een formele kennisgeving waarin de andere partij wordt geïnformeerd over het voornemen om de overeenkomst te beëindigen. Dit betekent echter niet dat de beëindiging onmiddellijk van kracht wordt. Er geldt doorgaans een opzegtermijn. De duur van deze opzegtermijn is afhankelijk van de anciënniteit of de periode dat de werknemer in dienst is geweest bij de onderneming. Het is een vooraf bepaalde periode waarin zowel de werkgever als de werknemer op de hoogte zijn van het nakende einde van de arbeidsrelatie.
Vast contract opzeggen
Wanneer je een vast contract hebt, dien je de opzegtermijn te respecteren die is vastgelegd in je arbeidsovereenkomst of cao. Indien er geen specifieke afspraken zijn gemaakt omtrent de opzegtermijn, geldt de wettelijke opzegtermijn van een maand. Het is cruciaal om altijd aandacht te besteden aan de geldende opzegtermijn. Het negeren hiervan en niet meer op het werk verschijnen kan resulteren in het feit dat je werkgever iemand anders mag aannemen. In dat geval kunnen de bijkomende kosten op jou worden verhaald.
Tijdelijk contract opzeggen
Indien je beschikt over een tijdelijk contract, is het niet altijd mogelijk om ontslag te nemen voor de afloop van de contractduur. Enkel indien dit expliciet vermeld staat in je contract of cao, kun je mogelijk eerder opzeggen. Indien deze mogelijkheid niet is vastgelegd, dien je toestemming van je werkgever te verkrijgen om eerder ontslag te nemen. Het is daarom raadzaam om vooraf heldere schriftelijke afspraken te maken met je werkgever.
Hoe moet de opzegging gebeuren?
De opzegging dient schriftelijk te gebeuren, waarbij gebruik wordt gemaakt van een opzeg- of ontslagbrief. Deze brief moet de start en de duur van de opzegtermijn vermelden. Wanneer de opzegging wordt gedaan door de werkgever, is het vereist dat deze opzegging aan de werknemer wordt meegedeeld via een aangetekend schrijven of een deurwaardersexploot.
Als de werknemer zelf de opzegging indient, kan dit op de volgende manieren aan de werkgever worden bezorgd:
- Via een aangetekende brief.
- Door de brief persoonlijk af te geven.
- Via een deurwaardersexploot.
Hoe zit het met je ontslagmotivering?
In het geval van ontslag is je werkgever verplicht de reden voor het ontslag te motiveren en aan jou mede te delen. Over het algemeen heb je het recht om te weten waarom je wordt ontslagen.
Als de reden voor je ontslag niet wordt vermeld in de ontslagbrief, kun je deze informatie opvragen via een aangetekend schrijven. Voor het verzenden van de aangetekende brief gelden de volgende termijnen:
- Als je een opzegtermijn moet vervullen: binnen zes maanden na de datum van de ontslagbrief, maar uiterlijk twee maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst.
- In andere gevallen: binnen twee maanden na het einde van het contract.
Wat is ontslag om een dringende reden?
Een dringende reden is een ernstige fout die het onmogelijk maakt om de arbeidsovereenkomst met je werkgever voort te zetten. In een dergelijk geval word je onmiddellijk ontslagen en op non-actief gezet. De beëindiging van het dienstverband en het ontslag om dringende reden zijn onderworpen aan strikte regels:
- De arbeidsovereenkomst moet binnen drie werkdagen na het kennisnemen van de aangevoerde feiten worden beëindigd.
- De feiten die het ontslag rechtvaardigen, moeten binnen drie werkdagen na het ontslag worden meegedeeld.
- De kennisgeving van deze redenen moet plaatsvinden via aangetekend schrijven, deurwaardersexploot of door overhandiging van een schriftelijk document. In het laatste geval geldt de handtekening van de persoon die het document ontvangt alleen als ontvangstbewijs en niet als erkenning van de dringende reden.
Indien het contract wordt beëindigd vanwege een dringende reden, eindigt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk. In dit geval wordt de opzegtermijn niet nageleefd en wordt er geen verbrekingsvergoeding betaald.
Wanneer start uw opzegtermijn?
Wanneer je de opzegbrief persoonlijk afgeeft, of via een deurwaarder, begint de opzegtermijn op de eerstvolgende maandag. Als je twijfelt of je werkgever (baas of HR-verantwoordelijke) een ontvangstbevestiging voor je brief zal ondertekenen, moet je de opzegbrief tijdig aangetekend versturen. Hoewel het niet vaak voorkomt, kun je hiervoor eventueel een deurwaarder inschakelen. Bij een aangetekende zending wordt aangenomen dat de brief de bestemmeling drie werkdagen na verzending bereikt. De opzegtermijn begint op de eerstvolgende maandag. Concreet betekent dit dat je de aangetekende brief uiterlijk op woensdag moet versturen om ervoor te zorgen dat je opzegtermijn op de maandag van de volgende week begint.
Wat moet er allemaal in uw ontslagbrief staan?
Een ontslagbrief moet aan bepaalde vereisten voldoen. Hier zijn de essentiële elementen die je zeker moet vermelden:
- Jouw naam en adres
- De naam en het adres van het bedrijf
- De datum waarop je de brief verstuurt
- De duur van je opzegtermijn
- Duidelijke verklaring van jouw intentie om je contract op te zeggen
- Gewenste datum van uitdiensttreding
- Sluit af met je naam en handtekening
Je hebt ook de mogelijkheid om in je ontslagbrief te vragen om een (positief) getuigschrift. Bovendien kun je aangeven dat je graag de niet-opgenomen vakantiedagen zou willen opnemen gedurende de opzegtermijn. Het is belangrijk om de brief op een nette en positieve manier af te sluiten, zodat zowel jij als je werkgever met een goed gevoel uit elkaar gaan.