Onderneming: steun voor uw onderneming in Vlaanderen

8 Februari 2024 door Willemijn - 8 minuten leestijd

Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn hulpmiddelen

onderneming
Heeft u een eigen onderneming in Vlaanderen? Of wilt u een eigen onderneming starten? In Vlaanderen worden diverse stimulerende maatregelen ingezet om ondernemerschap te bevorderen. Mijntoeslagen vertelt u meer over welke steun u kunt aanvragen als ondernemer en wat u het beste kunt doen als u schulden heeft. 

Steun voor uw onderneming in Vlaanderen

Er zijn veel maatregelen genomen om de oprichting en ontwikkeling van ondernemingen in Vlaanderen te bevorderen. Met de toegekende steun kunt u uw onderneming ondersteunen, vanaf de start tot aan de uitbreiding.

VLAIO voor uw onderneming

Bent u ondernemer, zelfstandige of projectleider in Vlaanderen? U kunt door Het Agentchap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) en haar netwerk van partners u laten ondersteunen bij de ontwikkeling van uw onderneming. VLAIO is een Vlaamse publieke actor en het aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. VLAIO stimuleert en ondersteunt innovatie en ondernemerschap en draagt bij aan een positief ondernemersklimaat dat duurzame economische groei en jobcreatie versterkt.

De VLAIO expertisegebieden betreffen een breed scala aan onderwerpen zoals:                                                                              onderneming

  • het lanceren van uw bedrijf en hoe u het snel en duurzaam kunt laten groeien;
  • de uit te voeren administratieve procedures en de vergunningen en certificaten die u eventueel nodig heeft;
  • het financieren van uw bedrijf en hoe u de uitdagingen waarmee u te maken krijgt kunt overwinnen;
  • de digitalisering van uw bedrijf;
  • het innoveren en berschermen van uw creaties;
  • internationale handel.

Daarvoor geeft de VLAIO u toegang tot een hele databank van bestanden en kennis die u vrij kan doorbladeren op haar website. Bovendien moeten de door hen en hun partners georganiseerde evenementen u ook in staat stellen de meest precieze onderwerpen om u te verdiepen die nodig zijn voor een goed beheer van uw activiteit. Tegelijkertijd kan het u rechtstreeks financieel ondersteunen om u in staat te stellen te groeien, verantwoorde groei te garanderen, te innoveren en uw onderneming te beschermen. Ook kent VLAIO subsidies en premies toe aan projecten die de economische aantrekkelijkheid van de regio ten goede komen.

Ecologiepremie+ voor uw onderneming

Met de ecologiepremie+ beoogt de Vlaamse overheid ondernemingen aan te moedigen om hun productieprocessen op een duurzame manier te organiseren. De overheid draagt bij aan een deel van de extra investeringskosten die gepaard gaan met dergelijke initiatieven.

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de vermelde meerkosten van essentiële investeringscomponenten, het type investering (milieuvriendelijk, energiebesparend, hernieuwbaar) en de ecoklasse en omvang van de onderneming.

Green-initiatief

De Vlaamse overheid lanceert het GREEN-initiatief (Groener en Efficiënter Energiegebruik in de industrie) om financiële ondersteuning te bieden aan bedrijven die streven naar een overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen (vergroening) en/of die hun totale energieverbruik willen verminderen door de energie-efficiëntie van hun kernactiviteiten of processen te verbeteren (energie-efficiëntie). Zowel nieuwe investeringen als vervangingsinvesteringen komen in aanmerking voor deze steun. Dit stimuleringsprogramma staat open voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s), grote bedrijven en non-profitorganisaties (vzw’s) die economische activiteiten ontplooien. 

De strategische transformatiesteun (STS)

De strategische transformatiesteun biedt opleidings- en investeringssteun aan aan ondernemingen die internationaal georiënteerd zijn en een transformatie ondergaan met een sterk innovatief karakter. Deze steunregeling vervangt de strategische steunmaatregel die liep tot en met 31 december 2021. Een transformatieproject wordt gedefinieerd als een doelbewust veranderingsproces binnen een onderneming of een samenwerkingsverband van ondernemingen. Het transformatieplan dat dit veranderingsproces beschrijft, dient vijf essentiële onderdelen te bevatten

work

KMO-portefeuille

De kmo-portefeuille is een subsidieprogramma waarmee ondernemers financiële ondersteuning ontvangen wanneer ze opleidingen of advies aankopen bij een erkende dienFstverlener. Bij het online indienen van de aanvraag, stort de ondernemer een bedrag in zijn (elektronische) kmo-portefeuille. De Vlaamse overheid vult dit bedrag aan met subsidies, waarmee de ondernemer de dienstverlener kan betalen voor de geleverde diensten. De omvang van de steun hangt af van de grootte van de onderneming. De steun is echter begrensd tot een specifiek maximaal bedrag, dat jaarlijks kan worden gebruikt. De ondernemer heeft de vrijheid om te kiezen of dit bedrag wordt gebruikt voor advies, opleiding of een combinatie van beide.

De verhoging van de KMO-portefeuille omvat een maximale subsidie van 5.000 € per onderneming. Deze verhoging kan alleen worden benut in het jaar waarin het plafond van de KMO-portefeuille is bereikt. Uw onderneming kan steun aanvragen totdat het maximum is bereikt of totdat het budget voor de verhoging van de KMO-portefeuille is uitgeput. Het steunpercentage bedraagt 30 % voor kleine ondernemingen en 20 % voor middelgrote ondernemingen.Wat betreft private cofinanciering geldt een verdeling van 70 % voor kleine ondernemingen en 80 % voor middelgrote ondernemingen, in overeenstemming met de percentages die van toepassing zijn op de reguliere KMO-portefeuille.

KMO-groeisubsidie

Voor ondernemingen die een ambitieuze groeiplanning hebben, biedt de kmo-groeisubsidie een waardevolle ondersteuning voor het verwerven van de benodigde kennis om die groei te realiseren. De subsidie wordt toegekend voor het verwerven of inkopen van de strategische kennis die nodig is om het groeitraject te kunnen realiseren. Het verwerven van die kennis kan op twee manieren:

  • door zich te laten adviseren door een externe dienstverlener. Dienstverleners waarmee wordt samengewerkt, hoeven daarvoor niet erkend of geregistreerd te zijn.
  • door het aanwerven van een werknemer die het juiste profiel heeft om kennis te verankeren in een onderneming (voltijds of deeltijds).

Werkbaarheidscheque

Met de werkbaarheidscheque en de verhoging van de kmo-portefeuille kunnen ondernemingen advies, begeleiding en opleiding aankopen of een scan laten uitvoeren om de werkbaarheid op hun werkvloer te verhogen of in kaart te brengen. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het meten van de stress op het werk, de motivatie van werknemers en de leermogelijkheden. Er geldt een maximale subsidie van 9.00o € per organisatie gedurende een periode van maximaal acht maanden voor de aanvragen die zijn ingediend tussen 1 januari 2024 en 31 juli 2024, of totdat het jaarlijkse budget is uitgeput. Het steunpercentage bedraagt 60 %, terwijl 40% moet worden gefinancierd door private cofinanciering.

Belangrijk
Kosten die in aanmerking komen voor subsidie via de kmo-portefeuille zijn altijd exclusief btw. De btw wordt rechtstreeks betaald aan de dienstverlener.

Winwinlening voor uw onderneming

Met de Winwinlening van Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) moedigt de Vlaamse overheid particulieren aan om een achtergestelde lening te verstrekken aan kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s). De officiële maximum- en minimumrentevoet voor 2024 zal immers pas half januari 2024 verschijnen in het Belgisch Staatsblad. Als u desondanks toch wilt starten met een Winwinlening op 1 januari 2024, zal de kredietgever ervoor zorgen dat het geld van de lening zeker vóór 1 januari 2024 op de bankrekening staat van de kredietnemer. De online aanvraag zal pas rond half januari 2024 kunnen gebeuren.

HR-ondersteuning

Acerta is een dienstengroep die ondersteuning kan bieden aan Belgische ondernemingen in de privésector. Met 25 kantoren in het hele land, kan deze organisatie u ondersteunen, of u ongeacht nu een freelancer, een KMO of een groot bedrijf heeft. Het advies is gepersonaliseerd op basis van uw activiteitensector en de grootte van uw bedrijf. Ten slotte kan het ook mensen helpen met alle administratieve procedures van hun eigen onderneming.

Acerta kan u onder andere helpen met:

  • personeelsbeheer en salarisadministratie.onderneming
  • loonbeleid en loonberekening.
  • actualiteit en sociale wetgeving.
  • hr-management en arbeidsverhoudingen.
  • leiderschap en kennis.

De winstpremie

De winstpremie is een vorm van winstdeling waarbij werknemers een deel van de behaalde winst van hun werkgever ontvangen. Anders dan traditionele bonussen, die vaak gebaseerd zijn op individuele prestaties, is de winstpremie gericht op het collectieve succes van het bedrijf. Werknemers delen in de vruchten van de gezamenlijke inspanningen en successen, waardoor een gevoel van teamspirit wordt versterkt. De premie is toepasbaar op elke onderneming, vereniging of instelling die onderworpen is aan de vennootschapsbelasting of de belasting van niet-inwoners. De winstpremie dient toegekend te worden aan alle werknemers, waarbij een werknemer wordt gedefinieerd als een individu dat tegen loon arbeid verricht onder het gezag van een ander, al dan niet via een arbeidsovereenkomst. Belangrijk om te benadrukken is dat zelfstandigen (zoals consultants) en bedrijfsmandatarissen (zoals zaakvoerders en bestuurders) uitgesloten zijn van het ontvangen van de winstpremie.

ZZP’er

Een ZZP’er (zelfstandige zonder personeel) is een ondernemer die zelfstandig werkt zonder personeel in dienst te hebben. Een ZZP’er voert vaak opdrachten uit voor verschillende opdrachtgevers en is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen onderneming. Kenmerkend voor een ZZP’er is dat deze persoon geen vast dienstverband heeft bij één specifieke werkgever, maar op freelancebasis werkt.

Coworking space

Coworking groeit voortdurend in heel Europa en blijft groeien in de belangrijkste Europese kantoormarkten, en België is daarop geen uitzondering! Na enkele jaren van aanhoudende expansie op de Belgische markten, en in het bijzonder in Brussel en Antwerpen, heeft coworking spaces zich geleidelijk over het hele grondgebied verspreid en vertegenwoordigt het meer dan 20 % van de opname op de kantorenmarkt in België. Een model dat profiteert van de explosie van de flexibiliteitsbehoeften van gebruikers en bedrijven en dat in de loop van de tijd moet blijven bestaan.

Biztax

Biztax is een online platform dat wordt beheerd door de FOD Financiën van België. Het stelt belastingplichtigen en hun vertegenwoordigers in staat om belastingaangiften elektronisch in te dienen. Het platform is ontworpen om het proces van belastingaangifte efficiënter en toegankelijker te maken voor zowel bedrijven als individuen.

Willemijn heeft een masterdiploma in Business Administration en schrijft al meer dan een jaar over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen