Wat is Subsidies voor fietsvoorzieningen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk?
Subsidies voor fietsvoorzieningen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) zijn financiële ondersteuningen die beschikbaar worden gesteld voor projecten die gericht zijn op het aanleggen, verbeteren of onderhouden van fietsinfrastructuur die deel uitmaakt van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
Dit fietsroutenetwerk heeft als doel:
- belangrijke stedelijke en gemeentelijke kernen en attractiepolen met elkaar te verbinden
- waardoor een uitgebreid netwerk ontstaat dat functionele verplaatsingen per fiets vergemakkelijkt.
- Deze subsidies worden meestal verstrekt door overheidsinstanties, zoals de Vlaamse overheid en provincies, en kunnen een aanzienlijk deel van de kosten van het project dekken, soms tot wel 100 %.
Subsidieovereenkomst en Doelgroep
De subsidieovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de provincies heeft tot doel bovenlokale functionele fietsroutes te ondersteunen. Steden, gemeenten, districten van steden, autonome gemeentebedrijven, havenbedrijven en distributienetbeheerders kunnen deze subsidie aanvragen.
Voorwaarden voor Subsidie
Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet het project aan bepaalde criteria voldoen:
- Ligging van de fietsroute: De fietsroute moet deel uitmaken van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).
- Aanvrager: De aanvrager moet eigenaar zijn van de grond waarop de fietsvoorzieningen worden gerealiseerd, ofwel voorlegger zijn van een onteigeningsplan van deze grond, en moet kunnen aantonen dat hij/zij recht heeft op het gebruik van deze grond. Bovendien moet de gemeente of provincie gebruiksrechten bezitten op de betreffende grond.
- Aard van de fietsvoorzieningen: De fietsvoorzieningen moeten ofwel nieuw zijn ofwel verbeterd worden (bijvoorbeeld door verbreding, vervanging of omvorming van fietspaden).
Besluitvorming
De projectstuurgroep dient consensus te bereiken over de start- en projectnota of de unieke verantwoordingsnota.
Subsidiepercentage en bronnen
Steden en gemeenten komen in aanmerking voor subsidies van minimaal 90% via het Fietsfonds. Van dit bedrag wordt minstens 50% verstrekt door de Vlaamse overheid, terwijl minimaal 40% afkomstig is van de provincie. Bij fietssnelwegen wordt meestal 50% van de kosten vergoed door de provincie, waardoor het totale subsidiebedrag kan oplopen tot 100%.
Aanvraagprocedure
De methode voor het indienen van een subsidieaanvraag varieert van provincie tot provincie. Afhankelijk van uw locatie moet u mogelijk een e-mail sturen of een online formulier invullen om een subsidie aan te vragen.
Wat is PSG?
De projectstuurgroep (PSG) begeleidt en coördineert projecten in lijn met het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid, volgens een gefaseerde projectmethodologie. Deze groep waarborgt de expertise van diverse partners en zorgt voor kwaliteitszorg in het ontwerp- en planningsproces.
Taken van de projectstuurgroep (PSG):
- Begeleiding van projecten en opstelling van mobiliteitsplannen.
- Adviesverlening in verschillende projectfasen, zoals de start- en projectnota, en unieke verantwoordingsnota.
- Samenwerking tussen relevante stakeholders voor consensus over dossiers.
- De projectstuurgroep begeleidt een breed scala aan projecten, zowel infrastructuurgebonden als niet-infrastructuurgebonden:
- Infrastructuurgebonden projecten omvatten onder andere:
- Aanleg of herinrichting van gewestwegen, inclusief fietsinfrastructuur en kruispunten.
- Projecten gericht op de aanleg, verbetering of uitrusting van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
- Openbare verlichting langs gewestwegen, verzorgd door de gemeente.
- Schoolomgevingen.
- Duurzame ontsluiting van bedrijvenzones.
- Stationsomgevingen, mobipunten en carpoolparkings.
- Tram- en busbanen en andere maatregelen ter bevordering van de doorstroming.
- Geluidsreductie langs gewestwegen met schermen of gronddammen.
- Bouw of herinrichting van sluizen en bruggen die verbinding maken met openbaar toegankelijke voetgangers-, fiets- of weginfrastructuur of het openbaarvervoernetwerk.
- Uitbreiding van laad- en loskaaien langs waterwegen, aangesloten op openbaar toegankelijke voetgangers-, fiets- of weginfrastructuur of het openbaarvervoernetwerk.
- Aanleg of herinrichting van openbaar toegankelijke voetgangers-, fiets- of weginfrastructuur op gronden in eigendom of beheer van de waterwegbeheerder.
Niet-infrastructuurgebonden projecten omvatten onder andere:
- Wijzigingen in het aanbod van openbaar personenvervoer, inclusief verplaatsing van haltes of bediening van mobipunten.
- Projecten ter ondersteuning van het mobiliteitsbeleid en flankerende maatregelen met subsidieregelingen of samenwerkingsovereenkomsten.
Waar bestaat het PSG uit?
De PSG bestaat minimaal uit vertegenwoordigers van:
- Initiatiefnemer.
- Betrokken gemeente(n).
- Beleidsdomein mobiliteit en openbare werken.
- Betrokken weg- of waterwegbeheerder.