In Vlaanderen kan het aanvragen van huursubsidie een belangrijke financiële ondersteuning bieden aan huurders met een laag inkomen. Of je nu net verhuisd bent naar een nieuwe woning of al enige tijd huurt, het is essentieel om te begrijpen hoe je deze subsidie kunt aanvragen en welke stappen je moet nemen. Mijntoeslagen vertelt u meer over de huursubidie aanvragen.
Huursubsidie aanvragen in Vlaanderen
U kunt huursubsidie aanvragen nadat u bent verhuisd. U heeft tot maximaal negen maanden na de startdatum van uw nieuwe huurcontract de tijd om uw huursubsidie aan te vragen. Indien u een ingehuurde woning van een woonmaatschappij huurt, kunt u ook na deze negen maanden nog steeds een aanvraag indienen. Het is echter belangrijk op te merken dat de huurprijs na één jaar geïndexeerd wordt. Het is deze geïndexeerde huurprijs die zal worden vergeleken met de maximale huurprijs.
Stappenplan huursubsidie aanvragen online
Stap 1 huursubsidie aanvragen: aanvraagformulier invullen
Voor huursubsidie aanvragen dient u het aanvraagformulier voor een tegemoetkoming in de huurprijs in te vullen. Aarzel niet om hulp te vragen aan het woonloket of het Sociaal centrum in je buurt (OCMW) in uw gemeente bij het invullen van dit formulier. Indien u huurder bent van een ingehuurde woning van een woonmaatschappij, kunt u voor uw aanvraag terecht bij die woonmaatschappij. Gebruik dan het aanvraagformulier voor een tegemoetkoming in de huurprijs voor een ingehuurde woning van een woonmaatschappij. Verstuur het ingevulde formulier zo snel mogelijk naar het adres dat bovenaan op het aanvraagformulier vermeld staat. Voeg bij het formulier een kopie van het huurcontract op uw naam. Indien nodig dient u ook de volgende documenten te bezorgen aan Wonen in Vlaanderen:
- Een attest kinderbijslag voor inwonende meerderjarige kinderen.
- Het bewijs van co-ouderschap voor kinderen die niet bij u zijn gedomicilieerd maar wel regelmatig bij u verblijven. U kunt hiervoor het voorbeeld ‘Verklaring omgangsregeling’ gebruiken.
- Attestering van een erkende handicap.
Stap 2 huursubsidie aanvragen: volledig verklaren van het dossier
Binnen één maand zal uw dossier worden beoordeeld en als volledig of onvolledig worden verklaard. U ontvangt hierover een kennisgeving. Indien uw dossier niet volledig is, ontvangt u een verzoek om de ontbrekende gegevens aan te leveren. Het is belangrijk om de ontbrekende documenten zo spoedig mogelijk naar Wonen in Vlaanderen te sturen, zodat uw dossier verder kan worden verwerkt. Na ontvangst van de aanvullende documenten zal er opnieuw een controle plaatsvinden.
Stap 3 huursubsidie aanvragen: controle van de nieuwe woning
Het kan zijn dat Wonen in Vlaanderen een inspectie ter plaatse moet uitvoeren om te verifiëren of uw nieuwe woning aan de vereisten voldoet en in overeenstemming is met de voorwaarden. Deze inspectie zal altijd schriftelijk en vooraf worden aangekondigd door Wonen in Vlaanderen. Het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat de woning toegankelijk is op het moment van de inspectie. Indien u om welke reden dan ook niet aanwezig kunt zijn en ook niemand anders kunt regelen om toegang te verlenen tot de woning, is het raadzaam dit tijdig te melden aan de onderzoeker wiens contactgegevens vermeld staan in de aankondigingsbrief.
Stap 4 huursubsidie aanvragen: beslissing van Wonen in Vlaanderen
Indien u het niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag voor huursubsidie, heeft u de mogelijkheid om binnen drie maanden na ontvangst van de beslissing in beroep te gaan. Dit doet u door een aangetekend schrijven te sturen naar het volgende adres:
Wonen in Vlaanderen
Dienst betaalbaar wonen – Team huursubsidie
Havenlaan 88 bus 40
1000 Brussel
Stopzetten huursubsidie
Indien u niet langer aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan uw huursubsidie tijdelijk of definitief worden stopgezet.
Tijdelijke stopzetting (opschorting) van de huursubsidie kan plaatsvinden in de volgende situaties:
- Na een inkomenscontrole wanneer u niet meer aan de inkomensvoorwaarde voldoet.
- Bij verhuizing naar een woning met een te hoge huurprijs.
- Als uw huidige woning wordt verklaard als ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond, of wanneer u naar zo’n woning verhuist. De betaling van de huursubsidie wordt hervat zodra uw woning opnieuw voldoet aan de kwaliteitsnormen.
- Indien uw huursubsidie is stopgezet vanwege een te hoog inkomen en/of huurprijs, zal Wonen in Vlaanderen uw dossier verder opvolgen via jaarlijkse controles en herberekeningen. In andere gevallen wordt de betaling hervat zodra u opnieuw aan alle voorwaarden voldoet.
De definitieve stopzetting van de huursubsidie vindt plaats in de volgende gevallen:
- Wanneer u verhuist naar een woning die niet wordt verhuurd door een woonmaatschappij, als u voorheen een ingehuurde woning van een woonmaatschappij huurde.
- Als u tegelijkertijd een huurpremie ontvangt, aangezien u niet beide tegelijkertijd kunt ontvangen.
- Bij aankoop van een eigen woning.