De leerjob vertegenwoordigt een nieuwe benadering van werkplekleren, gericht op jongeren zonder diploma. Deze innovatieve aanpak stelt hen in staat om essentiële vaardigheden te ontwikkelen op de werkvloer. Mijntoeslagen vertelt u meer over de leerjob en wat voor kansen het jongeren biedt.
Leerjob 2024
Vanaf 1 januari 2024 wordt in Vlaanderen een innovatieve vorm van werkplekleren geïntroduceerd, genaamd “de leerjob”. Deze baanbrekende benadering maakt het mogelijk voor jongeren zonder diploma om essentiële vaardigheden te ontwikkelen op de werkplek en in een opleidingscentrum. Het doel is het behalen van een beroepskwalificatie. De leerjob biedt zo een alternatieve route naar een beroepskwalificatie voor jongeren zonder formele scholing, die vaak moeite hebben om werk te vinden. Het bezitten van een beroepskwalificatie bevestigt dat iemand over de vereiste vaardigheden beschikt om een specifieke functie uit te oefenen. Dit vergroot de kans op duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Wat is het verschil met bestaande vormen van werkplekleren?
In tegenstelling tot bestaande vormen van werkplekleren, zoals de individuele beroepsopleiding (IBO) en duaal leren in het volwassenenonderwijs, onderscheidt ‘de leerjob’ zich op significante wijze. De IBO heeft als voornaamste doel de kloof in competenties te overbruggen tussen wat een werkzoekende al beheerst en wat een bedrijf nodig heeft. Het streven van een IBO is dus niet gericht op het behalen van een beroepskwalificatie.
Duaal leren concentreert zich op het verkrijgen van een onderwijskwalificatie door middel van een opleiding in een centrum voor volwassenenonderwijs (CVO) en een bedrijf. Hierbij start men vanuit een opleiding, waardoor de jongere afhankelijk is van waar, wanneer en voor welke onderwijskwalificatie er een duale opleiding beschikbaar is. Vervolgens moet er nog een geschikte werkplek worden gevonden.
In tegenstelling hiermee is de leerjob een ervaringsgericht traject. De jongere kan zijn verworven competenties laten valideren in de vorm van een beroepskwalificatie. Het uitgangspunt is hier het aanbieden van een werkplek. Zodra de jongere een geschikte werkplek heeft gevonden, waar competenties kunnen worden ontwikkeld, kan de leerjob van start gaan. Het is vooral bedoeld als een oplossing voor jongeren die de traditionele onderwijsroute zonder succes hebben doorlopen en die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe opleiding
Aan welke voorwaarden moet je voldoen?
Om in aanmerking te komen voor de uitoefening van een leerjob, moet de jongere aan de volgende criteria voldoen:
- De jongere dient tussen de 18 en 30 jaar oud te zijn. Als de jongere bij aanvang van de leerjob tussen 18 en 21 jaar oud is, moet hij gedurende minstens 2 jaar geen secundair onderwijs hebben gevolgd.
- De jongere moet ingeschreven zijn bij de VDAB als niet- werkzoekende.
- De jongere mag geen onderwijsdiploma’s of beroepskwalificaties bezitten (alleen een secundair diploma)
Aan welke voorwaarden moet de onderneming voldoen?
De onderneming moet een mentor aanwijzen die de jongere gedurende de leerjob begeleidt. De mentor moet:
- Een onberispelijk gedrag kunnen aantonen aan de hand van een uittreksel uit het strafregister (afgegeven aan de onderneming niet langer dan 1 jaar voor de aanwijzing).
- Minstens vijf jaar praktijkervaring hebben in het betreffende beroep.
- Bekwaam zijn in de Nederlandse taal.
- De onderneming moet over de nodige faciliteiten beschikken op het gebied van organisatie en bedrijfsuitrusting om de werkplekcomponent mogelijk te maken, zoals vastgesteld in het trajectplan.
- Financiële draagkracht van de onderneming moet voldoende zijn om de continuïteit te waarborgen.
- De onderneming mag geen veroordelingen hebben opgelopen.
- De onderneming moet gevestigd zijn in het Vlaams Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
- De onderneming moet beschikken over een goedgekeurd Nederlandstalig trajectplan.
Hoe wordt de leerjobovereenkomst afgesloten?
De leerjobber gaat een leerjobovereenkomst aan met een erkende onderneming, waarvoor de VDAB een modelovereenkomst beschikbaar stelt. Deze overeenkomst kan uitsluitend worden gesloten voor beroepskwalificaties waarvoor een erkende EVC-standaard bestaat.
De leerjobovereenkomst is een voltijds contract van bepaalde duur, met een minimale looptijd van drie maanden en een maximale duur van twee jaar. Deze overeenkomst omvat zowel de werkplekcomponent als de lescomponent. De lescomponent omvat het EVC-assessment, contactlessen (zowel fysiek als online), en eventueel e-leren. Daarnaast sluit de leerjobber ook een overeenkomst van beroepsopleiding af met de VDAB of de partnerorganisatie. De leerjobber ontvangt van de onderneming een maandelijkse vergoeding die ten minste 34,50 % van het GGMMI (gegarandeerd gemiddeld minimum maandinkomen) bedraagt. Deze vergoeding is zowel van toepassing op de werkplek- als de lescomponent en kan cumulatief zijn met een werkloosheidsuitkering of leefloon.
Hoeveel bedraagt de vergoeding?
De leerjobovereenkomst voldoet doorgaans aan de ‘6 criteria voor alternerend leren’. Dit betekent dat sociale zekerheidsbijdragen moeten worden betaald op de toegekende vergoeding. Hierdoor verwerft de leerjobber sociale zekerheidsrechten, zoals bijvoorbeeld recht op betaalde vakantiedagen. De vergoeding is belastbaar en onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing.