Aanmoedigingspremie: wat is het en hoeveel bedraagt het?

9 Januari 2025 door Isabelle - 5 minuten leestijd
Wilt u besparen op uw rekeningen?
Neem contact op met een gratis adviseur om uw rekeningen van energie/internet/verzekeringen te verlagen
+32 808 29 75
Openingsuren: 9-18u (ma-vrij). Dienst aangeboden door Selectra

aanmoedigingspremie

De aanmoedigingspremie voor eigenaar-verhuurders die hun woning voor 9 jaar verhuren aan woonmaatschappij Woonstroom en beschikken over een geldig conformiteitsattest. Mijntoeslagen informeert je.

Wat zijn de voorwaarden van de aanmoedigingspremie?

  • U verhuurt uw woning voor 9 jaar aan woonmaatschappij Woonstroom (vroeger het Sociaal Verhuur Kantoor SVK).
  • De woning dient een conformiteitsattest te behalen.
  • Bekijk meer details op de website van de gemeente of neem contact op met de cel Wonen (zie contactgegevens aanbieder).

Hoe vraag je de aanmoedigingspremie?

  • Het aanvraagformulier is te verkrijgen via woonmaatschappij Woonstroom.
  • Website: woonstroom.be
  • E-mail: info@woonstroom.be
  • Telefoon: 015 30 79 90
  • Adres: Nieuwstraat 3, 2570 Duffel, België
  • Abtsherbergstraat 10 bus 19, 2500 Lier, België

Hoeveel bedraagt de aanmoedigingspremie?

  • Appartement 1 slaapkamer/studio: 800 euro.
  • Appartement 2 slaapkamers: 1.250 euro.
  • Appartement 3 slaapkamers: 1.500 euro.
  • Woning 1 slaapkamer: 1.000 euro.
  • Woning 2 slaapkamers: 1.500 euro.
  • Woning 3 slaapkamers: 2.000 euro.

Wie kan de aanmoedigingspremie aanvragen en wanneer is deze relevant?

  • Eigenaar (die woning verhuurt)
  • Een woning huren of verhuren
Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn kortingen

Verbeteringspremie bij verhuur aan woonmaatschappij Woonstroom

Premie voor eigenaar-verhuurders die hun woning verhuren via woonmaatschappij Woonstroom en de kwaliteit van deze woning verbeteren (elektriciteit, vochtbestrijding, isolatie, cv-ketel …).

Wat zijn de voorwaarden van de verbeteringspremie?

  • De woning beschikt over een conformiteitsattest.
  • De premie wordt aangevraagd na uitvoering van de werken.
  • Facturen mogen op aanvraagdatum niet ouder zijn dan 1 jaar.
  • Enkel officiële facturen op naam van de verhuurder of het SVK komen in aanmerking. Kastickets, bestelbonnen, offertes … komen niet in aanmerking.
  • De minimuminvestering bedraagt 800 euro.
  • Bekijk meer details op de website van de gemeente of neem hiervoor contact op met team Wonen (zie contactgegevens aanbieder).

Hoe vraag je de verbeteringspremie?

  • Het aanvraagformulier is te verkrijgen via woonmaatschappij Woonstroom.
  • Website: woonstroom.be
  • E-mail: info@woonstroom.be
  • Telefoon: 015 30 79 90
  • Adres: Nieuwstraat 3, 2570 Duffel, België
  • Abtsherbergstraat 10 bus 19, 2500 Lier, België

Hoeveel bedraagt de verbeteringspremie?

25% van het aanvaarde factuurbedrag met een maximum van:

  • appartement 1 slaapkamer/studio: 800 euro
  • appartement 2 slaapkamers: 1.250 euro
  • appartement 3 slaapkamers: 1.500 euro
  • woning 1 slaapkamer: 1.000 euro
  • woning 2 slaapkamers: 1.500 euro
  • woning 3 slaapkamers: 2.000 euro.

Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?

  • Eigenaar (die woning verhuurt)
  • Een woning bouwen of verbouwen (incl. sloop)
  • Een woning huren of verhuren
  • Binnenafwerking
  • Brandbeveiliging
  • CO-preventie
  • Centrale verwarming
  • Dak
  • Dakisolatie / Zoldervloerisolatie
  • Elektrische installatie
  • Funderingen
  • Gevels/muren
  • Isolerend glas
  • Kelder
  • Muurisolatie
  • Ramen en buitendeuren
  • Sanitair warm water
  • Sanitaire toestellen
  • Schoorsteen
  • Vloeren en trappen
  • Vloerisolatie / Kelderisolatie
  • Vochtbestrijding

Wat betekent het om uw woning te verhuren aan een woonmaatschappij?

Als u uw woning verhuurt via een woonmaatschappij kunt u genieten van een aantal voordelen. De woonmaatschappij neemt het grootste deel van de (administratieve) taken op zich zodat u minder zorgen hebt.

Wat zijn de voorwaarden?

De woonmaatschappij zorgt voor:

  • een huurder en het huurcontract
  • de opmaak van een plaatsbeschrijving en andere administratieve handelingen
  • de inning van de huur en de stipte betaling aan de verhuurder, ook als de woning niet verhuurd is of de huurder niet betaald heeft
  • de brandverzekering
  • de organisatie van eventuele herstellings- en onderhoudswerkzaamheden (bv verwarmingsketel) voor rekening van de huurder
  • toezicht op het onderhoud van de woning en geeft ze in dezelfde staat terug aan de verhuurder op het einde van de overeenkomst, rekening houdend met de normale slijtage
  • ondersteuning van de huurder bij zijn rechten en verplichtingen.
Aandacht
De woonmaatschappij vraagt in ruil hiervoor aan de verhuurder geen commissieloon, maar wel een billijke huurprijs.

Hoe vraag je het aan?

Eerste vrijblijvend gesprek

  • De woonmaatschappij licht haar werking uitgebreid toe en vraagt naar algemene kenmerken van de woning.

Kwaliteit van de woning

  • De woonmaatschappij kan enkel woningen in huur nemen die voldoen aan de geldende minimale woningkwaliteitsnormen. De woonmaatschappij bekijkt samen met u de kwaliteit van uw woning.

Huurprijs

  • De uiteindelijke huurprijs onderhandelt u met de woonmaatschappij.

Huurcontract voor minstens 9 jaar

  • De woonmaatschappij brengt alles in orde: zij stellen het huurcontract op, zorgt voor de plaatsbeschrijving en laat het contract tijdig registreren.

Hoeveel bedraagt de premie?

Voordelen voor de eigenaar

Als u uw woning verhuurt aan een woonmaatschappij voor een billijke huurprijs en de woning is conform aan de Vlaamse woonnormen (veiligheid, gezondheid, woningkwaliteit), dan kunt u in aanmerking komen voor een aantal premies en verminderingen.

Premies voor renovatie

Als u voldoet aan bepaalde voorwaarden, kunt u in aanmerking komen voor de volgende premies:

Aandacht
Tot en met 31 december 2018 was er nog een belastingvermindering voor verhuurders bij renovatiewerken aan woning verhuurd aan svk. Enkel uitgaven gedaan uiterlijk op 31 december 2018 kunnen in aanmerking genomen worden. Wie nog in aanmerking komt, kan gedurende een periode van 9 jaar van de vermindering genieten, voor zover aan alle voorwaarden voldaan is.

Verlaagde belastingtarieven

  • U komt in aanmerking voor het verlaagd tarief op de onroerende voorheffing voor verhuurders aan een woonmaatschappij.
  • De vermindering wordt automatisch aangevraagd door de woonmaatschappij.
  • Onder bepaalde voorwaarden kunt u een verminderd tarief voor de registratiebelasting (verkooprecht) krijgen bij de aankoop van een woning die bestemd is voor sociale verhuur.
  • Als de huurwoning een nieuwbouw is en u die woning voor minstens 15 jaar verhuurt aan een woonmaatschappij, hebt u recht op een verlaagd btw-tarief van 12% (in de plaats van 21%).
  • Tijdens de looptijd van het huurcontract zorgt de woonmaatschappij er ook voor dat de woning verhuurd is.
  • Als een huurder de woning verlaat, gaat de woonmaatschappij meteen op zoek naar een nieuwe huurder.
  • Daardoor vermijdt u langdurige leegstand en de bijhorende leegstandsheffing.

Wie kan de premie aanvragen en wanneer is deze relevant?

  • Eigenaar (die woning verhuurt)
  • Een woning huren of verhuren

Isabelle is redacteur bij Mijntoeslagen.be en schrijft over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.


Stel een vraag aan onze deskundige

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen