Welke soorten energiecontracten bestaan er?

23 Januari 2025 door Isabelle - 5 minuten leestijd
Wilt u besparen op uw rekeningen?
Neem contact op met een gratis adviseur om uw rekeningen van energie/internet/verzekeringen te verlagen
+32 808 29 75
Openingsuren: 9-18u (ma-vrij). Dienst aangeboden door Selectra

energiecontracten
Er bestaan verschillende soorten energiecontracten. De zaken die vermeld staan op je energiecontract (looptijd, tarieven,…) en hoe je een contract afsluit, kom je op Mijntoeslagen te weten.

Overzicht van soorten energiecontracten

  • Contract op privé-naam (huishoudelijk contract): dit contract sluit u af voor het verbruik in de woning waar u gedomicilieerd bent. U kunt niet zo maar afgesloten worden als u uw factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Contract op privé-naam voor een tweede woning: dit contract sluit u bijvoorbeeld af voor het verbruik van uw tweede verblijf aan zee of in de Ardennen. U kunt afgesloten worden als u uw factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Contract op naam van een bedrijf (professioneel contract): dit contract wordt afgesloten voor het verbruik in een handelszaak of bedrijf. U kunt afgesloten worden als u de factuur laattijdig of niet betaalt.
  • Leegstandscontract: dit is een contract aan leegstandstarief. Meestal gaat het om een gewoon elektriciteitscontract waarbij u een lager voorschot betaalt. Dit is nuttig wanneer u eigenaar bent van een woning die tijdelijk leegstaat (bv. er is nog geen nieuwe huurder).
  • Dynamisch contract: dit is een contract (voor wie een digitale meter heeft) waarvan de prijs per tijdseenheid/tijdsblokken kan variëren, bijv. een hogere prijs van 7 tot 10 uur en van 17 tot 21 uur.
  • Terugleveringscontract: als prosument (eigenaar van een installatie die zelf energie opwekt) met een digitale meter kunt u met uw energieleverancier een terugleveringscontract afsluiten. U ontvangt dan een terugleveringsvergoeding voor de elektriciteit die
    u produceert, maar niet onmiddellijk zelf verbruikt (en dus in het net injecteert).
Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn kortingen

Hoe een energiecontract afsluiten?

  • U kunt een energiecontract afsluiten via de telefoon, tijdens een bezoek van een verkoper, in een verkooppunt of via de website van de leverancier. Internet is de snelste manier om een contract af te sluiten. Welke weg u kiest, heeft geen belang.
  • Het is wel belangrijk te weten dat een energiecontract pas geldig is als u het ondertekent.
  • Hebt u via de telefoon of website ingeschreven op een contract, dan geldt een persoonlijke bevestiging van dit nieuwe contract via brief, fax of email als een ondertekening.
  • Hebt u telefonisch een contract afgesloten, dan hebt u bovendien 7 dagen bedenktijd na de “ondertekening” (bevestiging via brief, mail of fax). U moet hiervoor binnen die 7 dagen schriftelijk laten weten dat u van het nieuwe contract afziet.
  • Ondertekende u bij een deur-aan-deur verkoop een contract, dan kunt u tot 14 werkdagen na deze ondertekening kostenloos annuleren.

Wat is de looptijd van de energiecontracten?

Er bestaan energiecontracten van

  • onbepaalde duur
  • bepaalde duur: die lopen over 1, 2, 3 of 5 jaar.
Aandacht
Dat wil niet zeggen dat u gedurende de volledige looptijd van het contract ook klant moet blijven. Gezinnen en kleine bedrijven kunnen eenvoudig van leverancier veranderen.

Wat staat er op de energiecontracten?

De verbintenissen van een energieverbruiker ten opzichte van zijn leverancier staan omschreven in het energiecontract dat tussen beide partijen wordt afgesloten. Dit document bestaat meestal uit:

  • het contract met de gegevens van de klant en de aansluiting (naam, adres, EAN-code…)
  • de Algemene Voorwaarden die de rechten en plichten van de leverancier en de klant beschrijven
  • een tariefkaart die toelicht welk bedrag de leverancier zal aanrekenen, hoe de prijs is samengesteld en hoe variabele prijzen kunnen evolueren.
Aandacht
Raadpleeg in het energiecontract zeker de bepalingen in verband met de gehanteerde prijzen en de mogelijkheid voor de leverancier tot het eisen van een waarborg.

Fluvius kent uw leverancier niet? Vul het regularisatieformulier in

In een aantal gevallen krijgt u een brief van uw netbeheerder met daarbij een regularisatieformulier.

Wanneer?

Dat is het geval wanneer u elektriciteit en aardgas verbruikt, maar uw netbeheerder uw leverancier niet kent. Dat kan drie oorzaken hebben:

  • U hebt geen contract met een energieleverancier. U moet er dan zo snel mogelijk één kiezen en er een contract mee afsluiten.
  • U hebt wel een contract met een energieleverancier, maar u bent vergeten uw leverancier te verwittigen dat u verhuisd bent.
  • U hebt wel een contract met een energieleverancier. U hebt uw leverancier verwittigd dat u verhuisd bent, maar uw leverancier heeft dat nog niet aan de netbeheerder laten weten.

Hoe oplossen?

Deze toestand moet worden rechtgezet. Lees het formulier grondig na en vul zo snel mogelijk alle gevraagde gegevens in.

  • Als u nog geen leverancier hebt, moet u zich akkoord verklaren om verder beleverd te worden door één van volgende leveranciers:
    • ofwel de leverancier die u al had op uw vorig adres
    • ofwel de leverancier op het adres naar waar u verhuist (dus de leverancier van de vorige bewoner).

Als u later toch een andere leverancier wilt kiezen, dan kunt u dit doen binnen een periode van 3 maanden na ondertekening van het formulier, zonder bijkomende kosten.

  • U kunt ook kiezen voor een verzegeling van uw elektriciteits- en aardgastoevoer (dan kan er geen energie meer verbruikt worden), maar dan moet u wel de bijbehorende kosten betalen.
  • Nadat u dit regularisatieformulier ingevuld hebt, stuurt u het bovenste deel terug naar de netbeheerder en houdt u het onderste deel (doordruk).
  • Uw netbeheerder zal het originele exemplaar opsturen naar de leverancier die u hebt aangeduid. Die heeft dan de nodige gegevens om de energievoorziening in uw nieuwe woning in orde te brengen.
  • Als u weigert om dit regularisatieformulier in te vullen, en dus geen leverancier aanduidt, start de procedure tot het afsluiten van uw
    elektriciteits- en/of aardgasvoorziening.

Isabelle is redacteur bij Mijntoeslagen.be en schrijft over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.


Stel een vraag aan onze deskundige

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen