Phishing is een vorm van internetfraude waarbij je wordt opgelicht door criminelen die je gegevens proberen te stelen. Mijntoeslagen informeert je hierover.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij u valse berichten ontvangt waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen.
Hoe herkent u een verdacht bericht?
- Link:
- Klik nooit zomaar op een link in een verdacht bericht.
- Zweef met uw muis over de link, dan verschijnt de URL van de link.
- Is de domeinnaam (het woord vóór .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”) ook echt de naam van de organisatie
- Een voorbeeld:
- Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
- Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en wordt u
naar een andere website geleid. - Twijfelt u of de link betrouwbaar is? Zoek de website dan eerst even op via een zoekmachine.
- Toch (per ongeluk) geklikt? Vul geen velden in en breek elke interactie af.
- Onverwacht:
- Krijgt u zonder enige reden een bericht van deze afzender: u hebt niets gekocht, het gaat over een wedstrijd waar u niet aan deelgenomen hebt, iemand met wie u geen contact hebt gehad… Wees op uw hoede.
- Dringend:
- Hou het hoofd koel als het bericht dwingend of dringend aanvoelt. Kreeg u echt een eerste aanmaning tot betaling? Kent u die ‘vriend in nood’ wel?
- Afzender:
- Controleer het e-mailadres, ook op spelfouten. Fraudeurs gebruiken vaak een e-mailadres dat goed op het officiële adres lijkt.
- Maar let op, ook een legitiem e-mailadres biedt geen garantie, een fraudeur kan namelijk het e-mailadres gespoofd hebben.
- Vreemde vraag:
- Een officiële instantie zal u nooit via e-mail, sms, Whatsapp of telefoon vragen naar uw wachtwoord, uw bankgegevens of andere persoonlijke en gevoelige gegevens.
- Vraag tot betaling of bankverificatie:
- Wordt er u gevraagd om te betalen, terwijl het u onduidelijk is waarom? Of wordt er gevraagd om uw rekeningnummer te verifiëren? Wees dan extra waakzaam. Er circuleren ook frauduleuze apps om een QR-code te scannen. Als u na het scannen van de QR-code op een site terechtkomt die u vraagt om te betalen of persoonlijke informatie door te geven zoals een rekeningnummer, rijksregisternummer of een bankcode, wees dan op uw hoede.
- Alleen in het kader van de Vlaamse jobbonus kan de Vlaamse overheid u vragen om uw rekeningnummer te registreren. Dat gebeurt dan in de beveiligde omgeving van Mijn Burgerprofiel.
- Persoonlijke aanspreking:
- Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of alleen uw e-mailadres als aanspreking, kunt u beter wantrouwen. Ook taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
- Indien de mail van Mijn Burgerprofiel komt, kunt u deze herkennen aan de roepnaam waarmee u aangesproken wordt. U kunt zelf een roepnaam opgeven, waarmee u aangesproken wordt. Indien u een roepnaam kiest die afwijkt van uw voornaam, of een naam die voorkomt in uw e-mailadres dan is deze moeilijker door fraudeurs te achterhalen.
- Spamfolder:
- U kunt zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
- Angst of nieuwsgierigheid:
- Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als “Kijk wat ik over jou las …” of “Ben jij dat op deze foto?”.
- Maar laat u niet vangen: cybercriminelen spelen in op de actualiteit en weten welke thema’s ons interesseren.
Wat is het verschil tussen phishing en spoofing?
- In beide gevallen proberen fraudeurs uw persoonlijke gegevens (zoals inloggegevens, bankgegevens, pincodes, …) te achterhalen door het verzenden van valse berichten. Maar er zijn verschillen tussen de twee begrippen.
- Bij phishing wordt de mail verzonden vanuit een niet-officieel e-mailadres. Fraudeurs gebruiken vaak een totaal verschillend mailadres dan het officiële adres, maar soms lijkt het phishing mailadres goed op het officiële adres (een lettertje verschil).
- Bij spoofing slaagt de phisher er in om de mail te verzenden alsof het verzonden is door het officiële mailadres. Dat maakt het voor u als ontvanger extra moeilijk om te onderscheiden van echte mails.
- U kunt echter nog steeds de andere tips in het herkennen van een verdacht bericht blijven gebruiken.
Wat doet u met een verdacht bericht?
Stap 1: Klik niet op een link of bijlage in het bericht dat u niet vertrouwt.
- Surf beter rechtstreeks naar de aanmeldpagina
Stap 2: Meld het bericht bij Safeonweb:
- Stuur een (vermoedelijk) vals bericht via e-mail door naar verdacht@safeonweb.be
- U loopt geen gevaar als u een verdacht bericht doorstuurt.
- Safeonweb.be scant het bericht automatisch op kwaadaardige inhoud (bv. poging tot fraude of een virus). Als de links of bijlagen schadelijk zijn, worden die doorgegeven aan de leveranciers van internetbrowsers, die de schadelijke inhoud kunnen blokkeren.
Stap 3: Verwijder daarna de mail of het bericht.
Stap 4: Als u toch op een link klikte of uw gegevens deelde:
- Voer een virusscan uit.
- Als u een wachtwoord hebt doorgegeven dat u ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als u uw creditcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk Cardstop (www.cardstop.be of 078 170 170).
het bericht zeker ook naar verdacht@safeonweb.be