Je kan aan een verlaagd tarief elektriciteit, gas en warmte krijgen. Dit kan door middel van een sociaal tarief. Wat is het sociaal tarief voor energie? Wat zijn de voorwaarden? Hoe vraag ik dat aan? Mijntoeslagen informeert je.
Wat is het sociaal tarief voor energie?
Het sociaal tarief voor energie (‘sociale maximumprijs’) is een sterk verlaagd tarief voor elektriciteit, aardgas en warmte (voor wie aangesloten is op een warmtenet). Het wordt alleen toegekend aan personen of gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen.
Wat zijn de voorwaarden om het sociaal tarief te krijgen?
Onderstaande voorwaarden zijn een opsomming van categorieën die van toepassing zijn voor het Vlaamse gewest om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief voor energie. Om dat tarief voor energie te krijgen, moet je of iemand op jouw domicilieadres, een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen:
Overzicht van categorieën
Categorie | Uitkering/tegemoetkoming | Uitleg |
Uitkering van OCMW (categorie 1) | Leefloon | Tegemoetkoming bij onvoldoende inkomen |
Financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan het leefloon | Tegemoetkoming bij onvoldoende inkomen | |
Voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) | Zie categorie 3 | |
Voorschot op een tegemoetkoming voor personen met een handicap | Zie categorie 2A | |
Uitkering van FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een Handicap (categorie 2A) | Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% | Tegemoetkoming na een beroepsziekte of een arbeidsongeval met blijvende letsels waarvan de graad werd vastgesteld op 65% |
Inkomensvervangende tegemoetkoming | Tegemoetkoming voor personen die omwille van hun handicap niet kunnen werken of een verminderd verdienvermogen hebben | |
Integratietegemoetkoming | Tegemoetkoming die bedoeld is als compensatie voor de bijkomende kosten die je als persoon met een handicap hebt om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven (‘integratie’) | |
Tegemoetkoming voor hulp van derden | Tegemoetkoming voor wie arbeidsongeschikt is en voor zijn dagelijkse activiteiten hulp nodig heeft van derden | |
Uitkering van Zorgkas (categorie 2B) | Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | Tegemoetkoming voor 65’+ers met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen |
Uitkering van Opgroeien (Team Zorgtoeslagevaluatie) (categorie 2C) | Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal (voor 2019: ‘verhoogde kinderbijslag’) | Toeslag op het Groeipakket voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte |
Uitkering van Federale Pensioendienst (categorie 3) | Inkomensgarantie voor ouderen of IGO (vroeger ‘gewaarborgd inkomen voor bejaarden’) | Tegemoetkoming bij een laag pensioen |
Uitkering van Federale Pensioendienst (categorie 3) | Inkomensgarantie voor ouderen of IGO (vroeger ‘gewaarborgd inkomen voor bejaarden’) | Tegemoetkoming bij een laag pensioen |
Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% (een aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen) | Zie categorie 2A | |
Tegemoetkoming voor hulp van derden | Zie categorie 2A | |
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) | Zie categorie 2B |
Bewoners sociale huisvesting (categorie 4)
Categorie | Wie? | Voorwaarde? |
Bewoners van sociale huisvesting (categorie 4) | Huurders of eigenaars in gebouwen van: woonmaatschappijen (sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren) het Vlaams Woningfonds het OCMW | Bij appartementen: een verwarming op aardgas via een gemeenschappelijke installatie |
- nagaan of u in aanmerking komt voor het sociaal tarief voor energie
- nagaan of u het sociaal tarief voor energie automatisch krijgt, voor welk contract en hoe lang
De databank krijgt elke 3 maanden een update.
Tijdelijk recht op sociaal tarief (categorie 5)
Van februari 2021 tot 30 juni 2023 hadden personen met een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen ook recht op het sociaal tarief voor aardgas en elektriciteit voor eigen gebruik (residentiële afnemer). Dit recht werd stopgezet sinds 1 juli 2023. Voor meer info, zie: Sociaal tarief voor energie voor personen met een verhoogde tegemoetkoming (FOD Economie)
Hoe vraag ik het tarief aan?
Vanaf het moment dat je onder één van de categorieën valt, heb je automatisch recht op het sociaal tarief voor energie:
- Eén keer om de drie maanden geeft de FOD Economie alle namen van rechthebbenden door aan de energieleveranciers.
- Je hoeft dus geen attest meer aan te leveren aan de leverancier.
- De mogelijke startdata van het tarief zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
- Je moet er rekening mee houden dat je het nieuwe tarief pas op de factuur van de daaropvolgende maand kunt zien.
Uitzondering: categorie 4:
Als huurder van een sociaal appartement met een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie op aardgas, krijg je het sociaal tarief voor energie niet automatisch. De beheerder van het appartement moet daarvoor de nodige stappen zetten. Vraag na of jouw beheerder de nodige stappen heeft gezet en het voordelige tarief aan je doorrekent.
Kan je het sociaal tarief verliezen?
De FOD controleert slechts 1 keer per jaar of je nog steeds onder 1 van de categorieën valt:
- Dit is op 31 december.
- Verloor je jouw uitkering oftegemoetkoming in de loop van het jaar, dan heb je op 1 januari van het daaropvolgende jaar geen recht meer op sociaal tarief voor energie.
- Je wordt automatisch op een variabel contract gezet door de energieleverancier.
- Het is echter mogelijk om op ieder moment over te stappen naar een voordeliger contract of leverancier.
Wat als sociaal tarief niet automatisch wordt toegekend?
In sommige gevallen is het niet mogelijk om het sociaal tarief voor energie automatisch toe te kennen of zijn er soms problemen met de automatische toekenning. In dat geval doet je het volgende:
- Vraag een papieren bewijsstuk aan bij de instantie waar je jouw uitkering of tegemoetkoming krijgt.
- Bezorg dat bewijsstuk aan jouw leverancier.
Hoeveel bedraagt het sociaal tarief?
Op de website van de CREG kan je de sociale tarieven voor elektriciteit, aardgas en warmte raadplegen
Het sociaal tarief voor warmte is gelijk aan het sociaal tarief voor aardgas:
- De bedragen van het sociaal tarief voor energie worden om de 3 maanden aangepast: begin juli, oktober, januari en april.
- Het sociaal tarief voor energie is in heel België bij alle energieleveranciers hetzelfde.
- Het komt neer op de prijs die de goedkoopste energie- en/of aardgasleverancier aanbiedt op de commerciële markt.
- Doorgaans is dat tarief voor energie 30% goedkoper dan het gemiddelde tarief.
Er is een:
- tarief voor aardgas
- tarief voor warmte (voor wie aangesloten is op een warmtenet)
- tarief voor elektriciteit. Voor elektriciteit bestaat er een sociaal tarief voor het enkelvoudig tarief (dagteller), het tweevoudig tarief (dag- en nachtteller) en het exclusief nachttarief (enkel nachtteller).
Wat zijn de uitzonderingen?
Bepaalde tegemoetkomingen geven geen recht op het sociaal tarief voor energie. Bijvoorbeeld als je:
- een uitkering van een verzekering ontvangt
- een pensioen van de openbare sector ontvangt
- ‘artikel 60’ van het OCMW geniet
- zich in schuldbemiddeling bevindt
- …
Het sociaal tarief voor energie is niet van toepassing voor:
- tweede verblijfplaats (ander adres dan het domicilieadres)
- gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen
- bewoners van een appartement op de privémarkt met een gemeenschappelijke energieteller
- professionele klanten
- occasionele klanten/tijdelijke aansluitingen
- personen die in een woonzorgcentrum of rust- en verzorgingstehuis verblijven
- personen die in een assistentiewoning verblijven én die geen aparte afrekening voor gas en elektriciteit krijgen.