Het woon-werkverkeer moet duurzamer. We maken nog te veel gebruik van de auto om ons naar het werk te verplaatsen en dit zonder een of meerdere collega’s mee te nemen. In de nabije toekomst moet het aandeel van autosolisme in het woon-werkverkeer dalen. Het aandeel van fiets en openbaar vervoer in het woon-werkverkeer moet stijgen. Je kan hiervoor beroep doen op het Pendelfonds. Mijntoeslagen informeert je.
Wat is het Pendelfonds?
- Het Pendelfonds subsidieert projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen.
- Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen kunnen in aanmerking komen voor subsidiëring uit het fonds.
- Bedrijven of andere private instellingen, maar ook lokale of provinciale overheden of andere publieke instellingen (in samenwerking met een private partner) kunnen de subsidie aanvragen.
Wie kan het Pendelfonds aanvragen?
De volgende instanties kunnen projectaanvragen indienen:
- bedrijven (of groepen van bedrijven) en andere private organisaties (of groepen van private organisaties)
- lokale of provinciale overheden, in samenwerking met een private partner
De indieners moeten:
- minimaal 10 werknemers per bedrijf te werk stellen;
- vestigingen hebben die gelegen zijn in Vlaanderen. Enkel deze vestigingen komen in aanmerking voor subsidies.
Voor welke projecten kunt u het Pendelfonds krijgen?
Per projectoproep bepaalt de minister welke van de volgende maatregelen voor subsidie in aanmerking komen en onder welke eventueel aanvullende voorwaarden subsidies kunnen worden verleend:
- infrastructurele ingrepen die functionele fietsverplaatsingen, verplaatsingen met elektrisch aangedreven fietsen, verplaatsingen met een voortbewegingstoestel of carpooling faciliteren
- de aankoop en leasing van bedrijfsfietsen, elektrisch aangedreven bedrijfsfietsen en bedrijfsvoortbewegingstoestellen en elektrisch aangedreven bedrijfsvoortbewegingstoestellen
- het gebruik van auto- of fietsdeelsystemen
- vergoedingen voor het gebruik van het openbaar vervoer
- kosten voor fietsonderhoud en de kosten voor het onderhoud van elektrisch aangedreven fietsen en voortbewegingstoestellen
- fietsvergoedingen
- onkosten verbonden aan communicatie- en sensibiliseringsinitiatieven
- de aankoop van uitrusting voor fietsers, voor gebruikers van elektrisch aangedreven fietsen en voor gebruikers van elektrische en niet-elektrische voortbewegingstoestellen projectcoördinatiekosten
- vergoedingen om innovatieve vormen van woon-werkverkeer te organiseren en te gebruiken.
De minister bepaalt ook of er voor bepaalde maatregelen een maximaal subsidiebedrag geldt.
Welke ondersteuning door de Provinciale Mobiliteitspunten kan u krijgen?
- In elke provincie staat een Provinciaal MobiliteitsPunt ter beschikking van bedrijven en private instellingen die te maken hebben met problemen van woon-werkverkeer of die het woon-werkverkeer van of naar hun bedrijfslocatie op een duurzamere manier willen organiseren.
- De Provinciale MobiliteitsPunten ondersteunen bedrijven en private instellingen bij de indiening en de uitvoering
van de projecten. - In het kader van het Pendelfonds kunt u een beroep doen op de ondersteuning door een Provinciaal MobiliteitsPunt. Dat zal de samenstelling van het dossier vergemakkelijken.
- U kunt met al uw inhoudelijke vragen over uw project ook bij hen terecht.
Hoe verlopen opvolging en financiering van het project?
Elk jaar van de projectduur dient er een opvolgingsrapport te worden ingediend. Dit opvolgingsrapport wordt voor indiening best eerst aan de PMP bezorgd ter advisering. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken beslist over de opvolgingsrapportage. Op het einde van de looptijd wordt er naast de eindrapportering ook een eindafrekening ingediend.
De subsidie wordt in drie schijven uitbetaald:
- De eerste 30% wordt betaald nadat het bewijs is geleverd dat het project gestart is. Dit bewijs dient ten laatste 6 maanden na datum waarop de minister het subsidiebesluit heeft ondertekend, te worden ingediend. De projectaanvrager bezorgt dat bewijs aan de afdeling Toegepast Mobiliteitsbeleid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
- De tweede schijf van 30% wordt betaald na de beslissing tot verdere subsidiëring door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Die beslissing wordt genomen op basis van het eerste opvolgingsverslag. Dit verslag moet tussen de 12 en 15 maanden na de start van het project ingediend te worden (via de website).
- Het saldo wordt betaald na de beslissing tot verdere subsidiëring van het Departement MOW. De beslissing wordt genomen op basis van het laatste opvolgingsverslag en een uitgebreid financieel verslag voor het geheel van de inkomsten en uitgaven van het project.