Als je een onderneming hebt, kan je rekenen op steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Je kan bij hen terecht voor advies, steun, hulp en nog meer. Mijntoeslagen informeert je hierover.
Wat is Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO)?
VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen) is hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. VLAIO stimuleert en ondersteunt innovatie en ondernemerschap en draagt bij aan een gunstig ondernemersklimaat.
Waar legt VLAIO de focus op?
Ze leggen de focus op:
1. het stimuleren van groei en innovatie
Dit doen ze door ondernemingen financieel te ondersteunen via subsidies om te kunnen groeien, transformeren of innoveren. Voorbeelden van dergelijke subsidies zijn de kmo-portefeuille, de kmo-groeisubsidie en onderzoeks- & ontwikkelingsprojecten.
2. het bevorderen van ondernemerschap
Ze werken hiervoor samen met sterke partners die kmo’s kunnen begeleiden van (pre)start over groei tot overname. Ze ondersteunen ook netwerking gericht op groeibedrijven.
3. het ondersteunen van clusters
Ze steunen organisaties die samenwerking en dynamiek op gang brengen binnen een groep van ondernemingen en kennisinstellingen.
4. het bevorderen van omgevingsfactoren
Ze faciliteren o.a. de ontwikkeling van bedrijventerreinen en het voorzien van adequate bedrijfshuisvesting. Via één geïntegreerd loket leggen ze de brug naar sterker ondernemerschap.
Kan ik mijn betalingsverplichtingen uitstellen?
Op momenten dat er minder inkomsten zijn, dien je eerst te onderzoeken hoe jouw bedrijf op korte termijn wat ademruimte kan krijgen.
Eén van de snelste manieren om de cashflow te optimaliseren, is de hoeveelheid geld die je bedrijf uitstroomt te verminderen. Bekijk dus concreet welke uitgaven je kunt uitstellen en welke niet-essentiële uitgaven je eventueel kunt schrappen. In de tijd die je zo wint, kan je al verder grondig nadenken over de stappen die jouw onderneming moet nemen op langere termijn.
De overheid heeft verscheidene maatregelen die toelaten om tijdelijk jouw positie te verbeteren:
1. Afbetalingsplan voor fiscale schulden
Heb je tijdelijk financiële moeilijkheden? Je kan een afbetalingsplan aanvragen bij de Fiscus als je kampt met tijdelijke betaalproblemen.
2. Afbetalingsplan sociale werkgeversbijdragen
Ondervind je als werkgever door de crisis moeilijkheden om de sociale werkgeversbijdragen te betalen, dan kan je bij de RSZ minnelijke afbetalingstermijnen aanvragen.
3. Uitstel of vrijstelling van betaling van sociale bijdragen voor zelfstandigen
Ben je zelfstandige in hoofd-of bijberoep en kamp je met betalingsmoeilijkheden, dan kan je in bepaalde situaties een uitstel of vrijstelling van betaling van sociale bijdragen vragen. Dit kan als je tijdelijke financiële of economische moeilijkheden hebt of als je actief bent in een sector in crisis.
4. Compensatie loonindexering: vermindering en uitstel werkgeversbijdragen
De zware loonindexeringen zijn voor vele werkgevers in deze huidige crisis een probleem. Daarom heeft de Federale Regering beslist om een vermindering van de netto werkgeversbijdragen te voorzien in het eerste en tweede kwartaal van 2023. In het derde en vierde kwartaal van 2023 zal er uitstel van de betaling van de RSZ-bijdragen worden voorzien.
Kan ik mijn huurkosten verlagen?
Ook in crisissituaties blijft de betaling van de huur verder lopen.
- Zowel de huurders als de verhuurders hebben er baat bij om in moeilijke periodes vooral redelijk te zijn en rekening te houden met elkaars situatie.
- Tracht in onderling akkoord tot een (voorlopige) oplossing te komen, rekening houdende met elkaars mogelijkheden en belangen.
- Tijdens een gesprek kan je samen op zoek naar creatieve oplossingen.
- Mogelijke oplossing zou bijvoorbeeld een tijdelijke vermindering van huur kunnen zijn, in ruil voor een verlenging van de contractduur.
Kunnen de leverancierstermijnen aangepast worden?
Is het door onvoorziene omstandigheden moeilijk om jouw leverancier op tijd te betalen?
- Tracht dan de betalingstermijnen te heronderhandelen met je leverancier. In een goede commerciële relatie heeft ook jouw leverancier belang bij het verder voortbestaan van jouw onderneming.
- Daarom kan jouw leverancier open staan voor een versoepeling van de betalingstermijnen.
- Besef wel dat het tijdelijk niet betalen voor jou wel liquiditeitsruimte biedt, maar tegelijkertijd liquiditeitskrapte creëert bij jouw leverancier.
Om de zelfstandigen en ondernemingen te ondersteunen in bepaalde crisisperiodes voorziet de federale overheid een aantal ondersteuningsmaatregelen. Dit is o.m. zo voor de huidige energiecrisis. Ook informatie over maatregelen ter compensatie van de loonindexering zoals de vermindering op de werkgeversbijdragen in de twee eerste kwartalen van 2023 kan je hier terugvinden.
Heb ik overbruggingsrecht voor zelfstandigen?
Zelfstandigen die kampen met bepaalde moeilijkheden kunnen soms een beroep doen op één van de uitkeringen van het Overbruggingsrecht.
Het ‘Klassieke overbruggingsrecht’ kan je bekomen in verschillende situaties:
- collectieve schuldenregeling
- economische moeilijkheden
- gedwongen onderbreking (brand, natuurramp,…)
Risicokapitaal voor ondernemingen in crisis
Tijdens crisissituaties kan de overheid ook bijkomende middelen voorzien via bepaalde risicokapitaalinitiatieven.
Dit doet ze bijvoorbeeld via de risicokapitaalfondsen: SFPIM Relaunch, Belgian Recovery Fund en de ‘Ecologische transitie enveloppe’. ze houden je op de hoogte via deze maatregel in Subsidiedatabank: Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (SFPIM).