Wat als u uw factuur voor elektriciteit en aardgas niet betaalt?

23 Januari 2025 door Isabelle - 6 minuten leestijd
Wilt u besparen op uw rekeningen?
Neem contact op met een gratis adviseur om uw rekeningen van energie/internet/verzekeringen te verlagen
+32 808 29 75
Openingsuren: 9-18u (ma-vrij). Dienst aangeboden door Selectra

energiefacturen niet betalen

Als u uw energiefacturen niet op tijd betaalt, volgen uw energieleverancier en de netbeheerder een vaste procedure. Mijntoeslagen informeert je hierover.

Wat is de procedure bij het niet betalen van je energiefacturen?

Onderstaande procedure geldt voor elektriciteits- en aardgascontracten op privénaam, die betrekking hebben op de woning waar u gedomicilieerd bent. Ze zorgt ervoor dat:

  • uw elektriciteit en gas voor huishoudelijk gebruik niet onmiddellijk worden afgesloten.
  • u nog verschillende kansen krijgt om uw betalingsproblemen op te lossen, bijvoorbeeld met een afbetalingsplan of via Prepaid
    (budgetmeter)
    .

1. Schulden bij uw energieleverancier als je je energiefacturen niet betaalt

  • Factuur:
    • Voor elektriciteit en aardgas ontvangt u maandelijks een factuur. U hebt 15 dagen om die te betalen.
  • Betalingsherinnering: Na de betalingstermijn op uw factuur stuurt uw leverancier u een betalingsherinnering:
    • Kosten voor deze eerste betalingsherinnering kunnen worden aangerekend als u tijdens eenzelfde kalenderjaar voor 3 verschillende facturen al een betalingsherinnering kreeg. De eerste 3 betalingsherinneringen zijn kosteloos. Vanaf de vierde herinnering kan je leverancier maximaal 7,5 EURO, eventueel vermeerderd met verzendingskosten, aanrekenen. Dit geldt voor nieuwe energiecontracten vanaf 1 september 2023. Voor invorderingen vanaf 1 december 2023 is de nieuwe wet op alle afnemers van toepassing. Afnemers met een bestaand energiecontract betalen tot deze datum wel nog voor de eerste betalingsherinnering.
    • Als u beschermde afnemer bent, mag uw leverancier hiervoor nooit kosten aanrekenen.
  • Na het ontvangen van een betalingsherinnering moet u zo snel mogelijk:
    • uw factuur betalen
    • of aan uw leverancier laten weten hoe u de schulden zult afbetalen. Dat kan door een afbetalingsplan af te spreken met de energieleverancier, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.
  • Ingebrekestelling
    • Als u niet betaalt binnen de 15 dagen na de betalingsherinnering, stuurt uw energieleverancier u een ingebrekestelling.
    • Voor beschermde afnemers is ook de ingebrekestelling gratis.
    • U hebt opnieuw de optie om uw factuur te betalen of een afbetalingsplan af te spreken. Opgelet: u ontvangt op dat moment ook al een nieuwe factuur voor de voorbije maand.
  • Opzegging van uw contract door de leverancier. Uw leverancier mag uw leveringscontract opzeggen wanneer u:
    • niet binnen de 15 dagen reageert op de ingebrekestelling
    • een afbetalingsplan afsprak, maar dit niet nakwam.
Aandacht
Wanneer uw contract opgezegd wordt, ontvangt u een opzegbrief. Hierin staat de opzegtermijn. Deze bedraagt wettelijk 45 dagen. Wat u tijdens deze periode verbruikt, moet u ook betalen. Aan het einde van uw contract stuurt uw oude leverancier u een eindafrekening. Die moet u samen met de openstaande schuld zo snel mogelijk betalen. Indien u dat niet doet, mag een leverancier de schuld doorsturen naar een incassobureau. Tot een week voor het einde van de opzegtermijn kunt u een contract bij een nieuwe leverancier afsluiten.

2. Energielevering door de netbeheerder

De netbeheerder Fluvius levert elektriciteit en/of aardgas aan huishoudens die geen leverancier vinden op de commerciële energiemarkt. Opgelet! Het tarief voor beide soorten energie zal vaak duurder zijn dan uw huidige tarief.

Hieronder worden de verschillende procedures voor elektriciteit en aardgas uitgelegd:

2.1. Aardgaslevering door de netbeheerder

Voor aardgas ontvangt u maandelijks een factuur, die u binnen de 21 dagen moet betalen. Na deze periode ontvangt u een betalingsherinnering, samen met uw volgende factuur. Na het ontvangen van een betalingsherinnering moet u zo snel mogelijk:

  • uw factuur betalen.
  • of een afbetalingsplan afspreken met de netbeheerder, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.
21 dagen na het ontvangen van de betalingsherinnering stuurt de netbeheerder u een ingebrekestelling, samen met uw volgende factuur.

2.2. Elektriciteitslevering door de netbeheerder

Voor elektriciteit kunt u bij de netbeheerder enkel betalen via Prepaid (budgetmeter). U moet met andere woorden op voorhand betalen voor uw verbruikte energie. Dit kunt u online doen of in een oplaadpunt in uw buurt.

Voor de activering van Prepaid zijn er meerdere scenario’s:

  • Als u een digitale meter hebt, activeert de netbeheerder de prepaidfunctie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
  • In het geval van een klassieke (analoge) meter moet de netbeheerder uw klassieke meter eerst vervangen door een digitale meter. Tot op dat moment ontvangt u voorschotfacturen. Opgelet: u kunt de vervanging van de meter niet weigeren.
  • In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst dan een autonome stroombegrenzer. U kan dan maar enkele toestellen tegelijk gebruiken. U blijft betalen via voorschotfacturen.

2.3 Terugkeren naar de commerciële markt

Het tarief bij de netbeheerder is in veel gevallen duurder dan de tarieven die commerciële leveranciers aanbieden.

  • U stapt dus best zo snel mogelijk opnieuw over naar een commerciële leverancier.
  • Als u betaalt via Prepaid, kunt u op ieder moment overstappen.
  • Als u betaalt via voorschotfacturen mag u geen openstaande facturen hebben zijn meer dan 15 dagen oud zijn. De netbeheerder controleert dit 5 dagen voor het contract met uw nieuwe leverancier ingaat.
Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn kortingen

3. Wat als u niet kunt opladen?

  • Bij Prepaid moet u op voorhand betalen voor uw verbruik.
  • Als u lange tijd geen betalingen uitvoert, zakt uw krediet na verloop van tijd onder nul.
  • Zowel voor aardgas als elektriciteit activeert op dat moment een noodkrediet van 85 euro.
  • Wanneer ook het noodkrediet op is, schakelt u over op een minimale levering voor energie.
  • Er zijn verschillen tussen de procedure voor aardgas en die voor elektriciteit.

4. Afsluiten van elektriciteit en aardgas door uw netbeheerder

In volgende gevallen kan de netbeheerder u, met toestemming van de Lokale Adviescommissie (LAC), afsluiten van de energietoevoer:

  • als u het verbruik van de minimale levering elektriciteit aan 10 ampère niet betaalt.
  • als u geen budgetmeter hebt en uw rekeningen bij de netbeheerder niet betaalt.
  • als u geen afbetalingsplan met de netbeheerder wilt afsluiten of dit niet nakomt.
  • als u de normale toegang weigert tot de plaats waar de elektriciteits- of gasmeter staat opgesteld.
  • als u verhuist en geen contract met een nieuwe leverancier afsluit.
Tussen 1 december en 1 april is er standaard een verbod op afsluiting.

In uitzonderlijke gevallen kan de netbeheerder u afsluiten zonder toestemming van de LAC:

  • bij een onveilige situatie.
  • bij een leegstaande woning.
  • bij fraude door de klant.

Isabelle is redacteur bij Mijntoeslagen.be en schrijft over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.


Stel een vraag aan onze deskundige

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen