Er zijn heel wat redenen waarom volwassenen met een beperking of psychiatrische problematiek bij een gastgezin gaan wonen. Soms kan het voor ouders een hulp zijn wanneer ze de zorg voor hun zoon of dochter met een beperking kunnen delen. Wat is gastopvang? Voor wie is het bedoeld? Welke hulp wordt er geboden? Hoe kan je erkend worden als gastgezin? Mijntoeslagen informeert je.
Wat is gastopvang?
Gastopvang betekent dat een gastgezin een zorgbehoevende op bepaalde dagen overdag, ’s nachts of gedurende een aantal dagen opvangt in de eigen woning van het gezin.
- De gastgezinnen zijn vrijwilligers. Een gastgezin kan maximaal 3 personen gelijktijdig opvangen.
- De doelgroep voor gastopvang zijn voornamelijk ouderen die geen nood hebben aan intensieve zorg.
- Die dienst gaat dan op zoek naar een gastgezin dat het beste aan uw vraag beantwoordt.
Welke hulp wordt er geboden?
Gastgezinnen vormen een aanvulling op de professionele hulp, de vrijwilligers van de diensten voor oppashulp en de mantelzorgers (een familielid, buur of vriend die op andere dagen de zorgbehoevende verzorgt):
- Het is de bedoeling om zo de mantelzorger te ondersteunen en tijdelijk zijn taken over te nemen.
- De gastgezinnen zijn vrijwilligers.
- Een gastgezin kan maximaal 3 personen gelijktijdig opvangen.
- De diensten voor gastopvang coördineren de vraag en het aanbod. Die diensten gaan dan op zoek naar een gastgezin dat het beste aan jouw vraag beantwoordt.
Voor wie?
De doelgroep voor gastopvang zijn:
- voornamelijk ouderen die geen nood hebben aan intensieve zorg.Ze hebben wel behoefte aan (re)activering, verzorging, gezelschap, toezicht en/of begeleiding bij activiteiten in het dagelijkse leven.
- De aandacht gaat daarbij vooral naar personen die weinig of geen contact hebben en eenzaam zijn.
- Verder komen ook personen in aanmerking die ondersteuning krijgen van mantelzorgers, maar tijdelijk geen beroep kunnen doen op hen.
- Die ouderen kunnen dan genieten van een warme, huiselijke sfeer, binnen de leefomgeving van de woning van het gastgezin.
Wat moet ik betalen?
Je betaalt alleen een onkostenvergoeding aan de dienst voor gastopvang. Aan het gastgezin zelf moet je niets betalen.
Hoe kan ik erkend worden als gastgezin?
Een dienst voor gastopvang kan, maar hoeft niet, erkend te worden door het Departement Zorg.
Vraag een erkenning aan met dit aanvraagformulier. Dat formulier bevat volgende gegevens:
- de identiteitsgegevens van de initiatiefnemer en van de dienst voor gastopvang;
- de omschrijving van het werkgebied of de regio van de dienst voor gastopvang;
- een toelichting waarom de aanvrager een dienst voor gastopvang wenst uit te baten;
- de naam en de kwalificatie van de directeur of de coördinator van de dienst voor gastopvang;
- een lijst met de namen van al de medewerkers, met hun wekelijkse arbeidsduur en kwalificatie, geordend per functie.
- een omschrijving hoe de dienst voor gastopvang aan de erkenningsvoorwaarden voldoet op het ogenblik van de aanvraag;
- een beknopt en realistisch stappenplan
- een verbintenis om binnen die termijn aan alle erkenningsvoorwaarden te voldoen.
Bij die erkenningsaanvraag voeg je de volgende bijlagen:
-
- de rechtsgeldige beslissing om de erkenning aan te vragen en een dienst voor gastopvang uit te baten;
- de statuten van de initiatiefnemer en eventuele wijzigingen ervan (dat is niet van toepassing voor openbare besturen);
- de samenwerkingsovereenkomsten met relevante welzijns- en gezondheidsvoorzieningen uit de regio.
Erkenningsvoorwaarden
Een dienst voor gastopvang kan alleen een erkenning krijgen en behouden als de dienst voldoet aan de algemene en specifieke erkenningsvoorwaarden. De dienst moet ook voldoen aan de voorwaarden over de kwaliteit. Daarnaast moet de dienst het zelfzorgvermogen van de gebruiker evalueren en diens behoefte indiceren. Al deze voorwaarden zijn opgenomen in de erkenningsaanvraag.
De behandeling van uw aanvraag om gastgezin te worden
Ontvankelijkheid
Eerst wordt er gekeken of jouw aanvraag ontvankelijk is. Een aanvraag is alleen ontvankelijk als zij al de hierboven vermelde gegevens en bijlagen bevat.
- Is jouw aanvraag niet ontvankelijk, dan zal het Departement Zorg je dat melden binnen 30 dagen na ontvangst van uw erkenningsaanvraag.
- Krijg je binnen de 30 dagen geen bericht van ons, dan is uw aanvraag ontvankelijk.
- Binnen die termijn van 30 dagen kunnen wij je ook om bijkomende inlichtingen vragen.
- De termijn van 30 dagen kan eventueel verlengd worden, als je daartoe een gemotiveerde aanvraag doet.
- Zodra de gevraagde inlichtingen ontvangen zijn, begint er opnieuw een termijn van 30 dagen te lopen waarbinnen er gemeld wordt dat jouw aanvraag onontvankelijk is. Na die termijn is jouw aanvraag ontvankelijk.
Toekennen of weigeren van de erkenning
Is jouw aanvraag ontvankelijk, dan gaan wij na of de dienst voor gastopvang erkend kan worden. Daarvoor moet de dienst passen binnen de programmatie en voldoen aan de erkenningsvoorwaarden op het ogenblik dat de erkenningsaanvraag wordt ingediend of binnen een termijn van 1 jaar vanaf de datum van de erkenningsbeslissing.
Binnen de 4 maanden nadat wij jouw ontvankelijke erkenningsaanvraag gekregen hebben, sturen wij je:
- de erkenningsbeslissing dat jouw dienst erkend wordt;
- of ons voornemen tot weigering van de erkenning. Wij leggen je dan ook uit hoe je een bezwaarschrift kunt indienen tegen dat voornemen.
Kwaliteitszorg
Het kwaliteitsdecreet van 17 oktober 2003 wil de kwaliteit van de hulp en de zorg bevorderen door voorzieningen ertoe aan te zetten die kwaliteit voortdurend te bewaken en te verbeteren. Voor de diensten voor gastopvang is het decreet in werking getreden op 1 januari 2010.
Alle diensten voor gastopvang moeten:
- een kwaliteitsbeleid voeren;
- een kwaliteitshandboek opstellen en gebruiken;
- zichzelf periodiek evalueren (zelfevaluatie);
- jaarlijks een kwaliteitsplanning opstellen;
- jaarlijks ook een jaarverslag maken, waarin ze onder meer het kwaliteitsbeleid beschrijven dat ze het voorbije jaar gevoerd hebben.
Inspectie
Het Departement Zorg erkent en subsidieert diensten voor gastopvang. Om erop toe te zien dat een erkende dienst voldoet aan de erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden, kan er in de voorziening een inspectie uitgevoerd worden:
- Die inspecties worden uitgevoerd door Zorginspectie van het departement.
- De inspecties gebeuren niet met een vaste regelmaat.
- Inspecties worden in principe altijd aangekondigd.
- Er kunnen echter ook onaangekondigde inspecties gebeuren, waarbij de inspecteurs een aantal specifieke erkenningsnormen bekijken. Dat is meestal naar aanleiding van een klacht of van tekorten in het jaarverslag.
Contact
Wie gastopvang wenst, kan contact opnemen met een van de diensten voor gastopvang. Er zijn in Vlaanderen en Brussel 3 erkende diensten
voor gastopvang. Elke dienst is actief in 3 zorgregio’s (niveau “regionale stad”). De contactgegevens van de erkende diensten voor gastopvang vind je
hieronder.
- Zorgregio’s Hasselt, Genk en Leuven:
Landelijke Thuiszorg
Hospitaalstraat 15 bus 2 – 3740 Bilzen
0800 112 05 (gratis nummer)
thuiszorg@ons.be - Zorgregio’s Leuven, Brussel en Aalst:
Landelijke Thuiszorg
Remylaan 4B – 3018 Wijgmaal
0800 112 05 (gratis nummer)
thuiszorg@ons.be - Zorgregio’s Antwerpen, Mechelen en
Turnhout:
Landelijke Thuiszorg
Werft 63 – 2440 Geel
0800 112 05 (gratis nummer)
thuiszorg@ons.be