Als je op zoek bent naar een woning, is het belangrijk om te weten welke kosten hieraan verbonden zijn. Eén van die kosten is de registratiebelasting. Vanaf 2025 is er een verlaagd tarief van die belasting. Mijntoeslagen informeert je.
Wat is registratiebelasting en wat verandert er in 2025?
De registratiebelasting is een belasting die verschuldigd is bij de registratie van een akte of een geschrift, zoals bij de aankoop van een woning of bij de schenking van een som geld. Vanaf 1 januari 2025 betaal je bij de aankoop van een enige eigen woning slechts 2 procent in plaats van 3 procent registratiebelasting.
Wat zijn de voorwaarden van de registratiebelasting?
Aan alle volgende voorwaarden moet voldaan worden om van het gunsttarief voor de enige eigen woning te kunnen genieten:
1. Alleen natuurlijke personen komen in aanmerking voor het verminderd tarief. Aankopen door rechtspersonen zijn dus uitgesloten. Als natuurlijke personen en rechtspersonen samen aankopen, kunnen alleen de natuurlijke personen voor het verminderd tarief in aanmerking komen.
2. Het moet gaan om een verkoop, waarbij de verkoper het onroerend goed overdraagt met als tegenprestatie een prijs in geld. Een ruil of onttrekking aan een vennootschap komen dus niet in aanmerking.
3. Aankoop van een onverdeeld deel van een woning die niet leidt tot de verkrijging van de gehele volle eigendom en aankoop van de blote eigendom of vruchtgebruik alleen volstaan dus niet.
5. Je mag geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond.
6. Je moet op het adres van de gekochte woning in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister ingeschreven zijn, binnen de drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte.
Wat als ik niet voldoe aan de voorwaarden?
Aan sommige voorwaarden moet je pas na een zekere tijd voldoen. De Vlaamse Belastingdienst controleert drie maanden voor het verstrijken van die termijn of je er intussen effectief aan voldoet:
- Ben je intussen effectief op het nieuwe adres gedomicilieerd of (nog) niet?
- Als je nog andere onroerende goederen bezat bij de aankoop van enige eigen woning, heb je die intussen verkocht of (nog) niet?
Als dat niet het geval is, dan stuurt de Vlaamse Belastingdienst je een herinneringsbrief om je te waarschuwen dat de deadline bijna verstrijkt.
Als achteraf blijkt dat een of meerdere voorwaarden niet (tijdig) vervuld zijn:
- Moet je de aanvullende rechten betalen. Dat is het verschil tussen het normale tarief en het verlaagd tarief dat je genoten hebt. Op deze aanvullende rechten wordt ook een belastingverhoging van 20 procent toegepast.
- Als je ook de bijkomende vermindering hebt genoten, dan moet je ook die vermindering terugbetalen.
Wat verandert er in 2025 voor beroepsverkopers?
Vanaf 01.01.2026 zou voor de aankoop van een eigendom in Vlaanderen door beroepsverkopers het tarief van de registratiebelasting stijgen van 4% naar 6%. Je hebt er dus alle belang bij dat de notariële akte vóór 01.01.2025 getekend wordt.
Procedure
De notaris zorgt bij het verlijden van de authentieke akte dat het correcte tarief en de correcte verminderingen worden toegepast. Daarvoor moeten er in de authentieke aankoopakte een aantal vermeldingen worden opgenomen.
Betaal ik ook het verlaagd tarief bij aankoop van een nieuwbouwwoning of bouwgrond?
Nee, op de aankoop van een nieuwe woning betaal je 21% btw. Een woning wordt als nieuw beschouwd tot en met 31 december van het tweede jaar dat volgt op het jaar van de eerste ingebruikname van de woning.
Op de bijhorende bouwgrond die je samen met de woning aankoopt, moet je ook 21% btw betalen als de volgende 3 voorwaarden samen vervuld zijn:
- er is een toelating om op de grond te bouwen en er wordt een gebouw opgericht dat verkocht wordt met btw
- de grond en het gebouw worden door éénzelfde persoon verkocht
- en de bouwgrond wordt tegelijk met het gebouw overgedragen.
Als aan deze voorwaarden niet voldaan is, of wanneer je alleen een bouwgrond koopt, betaalt u het algemeen tarief van 12% in het verkooprecht.