Het sociaal tarief voor internet en telefonie aanvragen: procedure

4 November 2024 door Isabelle - 5 minuten leestijd
Aarzel niet om onze gratis simulatie te volgen om erachter te komen voor welke steun u in aanmerking komt.
Simuleer gratis mijn kortingen

sociaal tarief internet

Het vroegere ‘sociaal telecomtarief’ bood een korting op de rekening van internet, gsm of vaste telefoon. Sinds 1 maart 2024 is er het vernieuwde ‘sociaal internetaanbod’. Wat is het sociaal tarief voor telefonie en internet? Wat zijn de voorwaarden om te voldoen aan dat tarief? Hoe vraag ik het aan? Mijntoeslagen informeert je.

Wat is het vroegere sociaal telecomtarief?

Het vroegere sociaal telecomtarief werd in Vlaanderen aangeboden door deze operatoren: Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet, Telenet. Je moest ook behoren tot één van onderstaande doelgroepen:

  • 65+ met bepaalde inkomensvoorwaarden
  • een handicap hebben van minstens 66%
  • u ontvangt een leefloon
  • slechthorend
  • een laryngectomie ondergaan
  • militaire oorlogsblinde

Krijgt u al het vroegere sociaal telecomtarief en is dat voor jou gunstiger, bijvoorbeeld omdat je geen internet maar wel een vaste telefoon hebt? Dan kan het interessant zijn om het oude sociaal telecomtarief te behouden.
Je kan het sociaal telecomtarief behouden, behalve:

  • als je van tariefplan verandert
  • als je van operator verandert
  • als jouw operator het sociaal telecomtarief niet langer aanbiedt
  • als het adres van de dienstverlening verandert
  • als je niet langer voldoet aan de wettelijke voorwaarden om de korting behouden (in dat geval krijg je een brief van het BIPT, Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie).

Wil je overschakelen naar het nieuwe sociaal internetaanbod omdat het voor jou voordeliger is? Dat kan als je voldoet aan de voorwaarden. Als je hiervoor kiest, kan je daarna niet meer terug naar de oude regeling (sociaal telecomtarief).

Aandacht
Opgelet:
– vooraleer van abonnement te veranderen, kijk na of het sociaal internetaanbod beantwoordt aan de noden van uw huishouden. Wie kiest voor het sociaal internetaanbod kan daarna niet meer de “oude” sociale korting verkrijgen. Vanaf 01/03/2024 kan het oud sociaal tarief niet meer aangevraagd worden;
– beide regimes kunnen niet gecombineerd worden. Er kan voor het gehele huishouden maar één begunstigde van de sociale korting of het sociaal internetaanbod zijn.

Wat is het vernieuwde ‘Sociaal internetaanbod’?

Sinds 1 maart 2024 kan een nieuw sociaal tarief voor internet aangevraagd worden: het ‘sociaal internetaanbod’. Wie in aanmerking komt, betaalt dan 19 euro per maand voor vast internet en tot maximaal 40 euro per maand voor bundels (internet met gsm, televisie of vaste telefoon).

Wat zijn de voorwaarden?

Je komt in aanmerking voor dit nieuwe sociaal internetaanbod als:

  • je in België woont
  • je of een lid van jouw gezin nog geen gebruik maakt van het vroegere sociaal telecomtarief of van het nieuwe sociaal internetaanbod

Daarnaast behoor jij of een lid van jouw huishouden tot één van de volgende categorieën:

  • Categorie 1: jij of een persoon die bij je gedomicilieerd is krijgt van het OCMW:
    • een leefloon
    • een financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan het leefloon
    • een maatschappelijke steun verstrekt door het OCMW die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald door de federale staat
    • een wachtuitkering op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
    • een wachtuitkering op een tegemoetkoming voor personen met een handicap.
  • Categorie 2A: jij of een persoon die bij jou gedomicilieerd is krijgt van de FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap:
    • een inkomensvervangende tegemoetkoming
    • een integratietegemoetkoming
  • Categorie 2B: jij of een persoon die bij jou gedomicilieerd is krijgt via de zorgkas een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of een zorgbudget voorouderen met een zorgnood.
  • Categorie 2C: jij of een persoon die bij jou gedomicilieerd is heeft een specifieke ondersteuningsbehoefte of is getroffen door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal en krijgt via Opgroeien, team Zorgtoeslagevaluatie, een zorgtoeslag (vroeger: verhoogde kinderbijslag).
  • Categorie 3: jij of een persoon die bij jou gedomicilieerd is, krijgt van de Federale Pensioendienst:
    • een inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
    • een gewaarborgd inkomen voor bejaarden
    • een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % (een aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen)
    • een tegemoetkoming voor hulp van derden.

Hoe vraag ik het sociaal tarief internet aan?

  • Je krijgt het sociaal internetaanbod niet automatisch. Als je denkt recht te hebben op het sociaal internetaanbod, kan je dat bij de volgende telecomoperatoren aanvragen:
    • Telenet
    • Proximus
    • Bovenstaande operatoren zijn verplicht het sociaal internetaanbod aan te bieden. Andere operatoren mogen het aanbieden, maar zijn daartoe niet verplicht. Vraag dit dus steeds vooraf na.
  • Uw operator zal vragen naar jouw rijksregisternummer of identiteitskaart. Vervolgens geeft jouw operator jouw rijksregisternummer door aan de FOD Economie.
  • De FOD Economie controleert dan of je aan de voorwaarden voldoet en in aanmerking komt voor het sociaal internetaanbod.
  • Als je in aanmerking komt, kan jouw contract voor het sociaal internetaanbod ingaan binnen de 7 dagen.
  • De FOD Economie controleert elke 6 maanden of je nog steeds recht heeft op het sociaal internetaanbod.

Wat is het financieel voordeel van het sociaal tarief internet?

Voor een sociaal internetabonnement:

  • voor internet betaal je maximaal 19 euro per maand en kan je surfen aan een snelheid van minstens 30 Mbps en krijg je een downloadvolume van 150 GB.
  • voor een bundel betaal je maximaal 40 euro per maand.
  • Een bundel bestaat uit internet in combinatie met minimum 1 of meerdere andere diensten (bijvoorbeeld televisie en/of telefonie en/of mobiele telefonie,…).
  • De telecomoperatoren kunnen zelf kiezen welke dienst(en) ze bijkomend aanbieden. Vergelijk dus zeker hun aanbod.

Isabelle is redacteur bij Mijntoeslagen.be en schrijft over hulpverlening en administratie in Vlaanderen. Voel je vrij om contact met haar op te nemen in het commentaargedeelte als je vragen hebt.


Stel een vraag aan onze deskundige

Ons algoritme berekent voor welke steun u in aanmerking komt

Simuleer gratis mijn hulpmiddelen